A chemtrail hívők nagyon gyakran hivatkoznak a Flightradar24-re, mint megbízható, hiteles, és független információforrásra. A weboldalukon élőben követhetjük nyomon a repülőgépeket, azokról valósidejű információkat kaphatunk. Például lajstromjel, járatszám, légitársaság, repülőgép típusa, útvonala, stb. Ők azt állítják, hogy azok a repülőgépek, amik nincsenek fent a Flightradar24-en azok fenségjelzés nélküli járatok, vagy utasszállítónak álcázott repülőgépek, de valójában permeteznek. Nagyon hasznos alkalmazás, de egyetlen, hiteles, megbízható és cáfolhatatlan információforrásként tekinteni rá óriási hiba.
Mi a probléma a Flightradar24-gyel?
Az egyik probléma, hogy mivel egy technológiáról beszélünk, ezért felléphetnek működési zavarok, például nem küldi a jelet, vagy éppen rossz adatokat küld. Ezért előfordulhat, hogy az a gép, ami mondjuk éppen a fejünk felett van, az a Flightradaron egy másik útvonalon közlekedik, vagy éppen repülőgépet mutat felettünk, de amikor felnézünk az égre, azt látjuk, hogy nincs felettünk semmi. Ezek sajnos benne vannak a pakliban. A rendszer nem tévedhetetlen, nem 100%-os biztonsággal működik, és aki naponta több órát tölt a Flightradar24 böngészésével az tapasztalhatja is ezeket az anomáliákat. És leginkább azok töltik a legtöbb időt az oldalon, akik hisznek ebben az összeesküvés-elméletben, és csak kevesen azok, akiknek ez hivatásukból kifolyólag fontos. Ráadásul utóbbi csoport, ha észlel ilyen anomáliát, nem rögtön valami ördögien gonosz tervre gondol, hanem tisztában van vele, hogy a rendszer nem tökéletes. A konteósok azonban maximálisan megbíznak a Flightradar24-ben és megfeledkeznek arról, hogy vannak hibái. Az egyik chemtrail-es csoportban például volt olyan, aki az előbb felsorolt anomáliák közül az utolsót (mutatott gépet a térkép, de nem volt ott) azzal magyarázta, hogy álcázták a gépet és valójában láthatatlan chemtrailt húzott maga után. Ez is ékes példája annak, hogy mennyire könnyen egyénre szabható az elmélet, hiszen a hívők közül senki se koppint az orrára, hanem még hüledeznek is a „felfedezésén”.
A másik probléma, hogy nem minden gép rendelkezik azzal az ADS-B transzponderrel aminek jelét rögzíteni és feldolgozni tudja a Flighradar24 vevőkészüléke. A hivatalos honlapjukon olvasható információk szerint az összes forgalomban lévő repülőgép 60%-át tudják nyomon követni. A maradék 40% pedig rengeteg, a Flightradar által azonosíthatatlan és láthatatlan repülőgépet jelent.
A harmadik probléma, hogy könnyű félreérteni a valósidejű kifejezést. A valósidejű ebben az esetben azt jelenti, hogy a jelben akár 5 perces késés is megfigyelhető, ami pedig bőven elég ahhoz, hogy lemaradjunk a fejünk felett átsuhanó repülőgépről.
A negyedik probléma, hogy mivel ez egy közösségi projekt, ezért lehetnek lyukak, lefedetlen területek. A Flightradar ugyanis úgy működik, hogy bárki egy vevőkészüléket megvásárolva, foghatja a repülőgépek által sugárzott jelet, ezt pedig egy alkalmazással továbbíthatja a Flightradar szerverei számára Interneten keresztül. Éppen emiatt megeshet, hogy nem követhető nyomon tökéletesen a repülőgépek útja, esetleg kihagynak a jelek, vagy meghibásodik egy készülék, esetleg egy komolyabb áramszünet több vevőkészüléket is érint, stb. A rendszer tehát nem 100%-ig megbízható, így erre nem lehet alapozni egy egész elméletet.